Cyfrowa transformacja biznesu – jak innowacje technologiczne mogą usprawnić obszary przedsiębiorstwa?
Transformacja cyfrowa – próba zdefiniowania pojęcia.
Transformacja cyfrowa (digital transformation, DX) to proces, w którym przedsiębiorstwa wykorzystują zaawansowane technologie cyfrowe i innowacyjne podejścia, aby zmienić swoje modele biznesowe, procesy operacyjne i interakcje z klientami. Skuteczna transformacja cyfrowa powinna wynikać z wizji i potrzeb biznesowych. To one powinny determinować zakres i kierunki cyfryzacji przedsiębiorstw.
Transformacja cyfrowa jest nie tylko zmianą organizacyjną i operacyjną, ale także kulturową, której zadaniem jest poprawa komunikacji z pracownikami oraz klientami. Obejmuje skoordynowane działania polegające na integracji technologii cyfrowych z ludźmi i procesami zachodzącymi w firmie. Dotyczy wszystkich obszarów, które mają związek z IT, w każdej branży. Odpowiednie technologie, a także ludzie, procesy i operacje, umożliwiają szybkie reagowanie na zakłócenia i szanse oraz spełnianie nowych, zmieniających się potrzeb klientów.
Transformacja cyfrowa umożliwia wydajniejsze i bardziej efektywne funkcjonowanie organizacji. Za pomocą cyfrowych narzędzi i automatyzacji można m. in.:
- usprawnić procesy operacyjne,
- zwiększyć wydajność pracy,
- redukować koszty.
Transformacja cyfrowa tworzy zintegrowaną strukturę technologiczną, która jest bazą zmian dotyczących procesów. Firmy wykorzystują transformację cyfrową do zmiany tradycyjnych modeli biznesowych. Integruje wszystkie poziomy i funkcje w nowoczesnym biznesie. Inteligentne technologie zapewniają organizacjom podstawowe narzędzia, które są niezbędne do przetrwania i rozwoju.
Transformacja cyfrowa w praktyce.
Transformacja cyfrowa polega zatem nie tylko na wdrożeniu nowoczesnych technologii, ale na strategicznej przebudowie modelu biznesowego. Obejmuje zmiany organizacyjne i operacyjne obok niezbędnych modyfikacji technologii. W dużej mierze definiuje jakość doświadczeń klienta, a także kulturę organizacji. W praktyce oznacza to wykorzystanie istniejących na rynku zasobów cyfrowych w celu zmniejszenia kosztów i podniesienia konkurencyjności firmy. Organizacje wdrażają innowacyjne technologie cyfrowe, aby dokonać zmian kulturowych i operacyjnych, które pomagają dostosować się do zmieniających się wymagań klientów.
Inwestowanie w technologię i infrastrukturę cyfrową jest kluczowe dla udanej transformacji cyfrowej. Inwestycje w sprzęt, oprogramowanie i narzędzia cyfrowe oraz modernizacja starszych systemów mają na celu zapewnienia kompatybilności z nowymi technologiami.
Na pierwszym miejscu należy jednak postawić dokładne zrozumienie sytuacji w firmie. Pomoże w tym analiza otoczenia, w którym działa organizacja i identyfikacja dostępnych zasobów. Proces rozpoczyna się od analizy celów biznesowych. W kolejnym kroku dopasowywane są rozwiązania technologiczne, które są jedynie narzędziami do przeprowadzania udanej transformacji. Sama transformacja cyfrowa polega w ogólnym zarysie na redukcji złożoności systemów oraz na zwiększeniu roli danych w procesach biznesowych. Koncepcja cyfrowej transformacji wykracza poza działy IT i dotyczy kluczowych obszarów działalności firmy.
Korzyści z transformacji cyfrowej.
Cyfrowa transformacja przedsiębiorstw przynosi wiele korzyści dla całej organizacji, m.in.:
- Lepsze gromadzenie danych – integracja z narzędziami Business Intelligence, analizy dużej ilości danych.
- Wyższy poziom efektywności i produktywności – cyfrowe technologie (np. automatyzacja procesów) przyspieszają operacje i zmniejszają liczbę błędów.
- Poprawa jakości produktów i usług – cyfrowe narzędzia pomagają zarządzać jakością, co zwiększa dokładność w całym łańcuchu dostaw.
- Redukcja kosztów – automatyzacja i szybka identyfikacja problemów pozwalają ograniczyć wydatki operacyjne.
- Innowacyjność – kreatywne korzystanie z nowych technologii to fundament tworzenia innowacyjnych rozwiązań.
- Ulepszone zarządzanie zasobami i informacjami – konsolidacja zasobów firmy w jednolite centrum zarządzania zamiast korzystania z rozproszonych systemów.
- Wzrost zysków – firmy, które wdrażają cyfrową transformację, często odnotowują wzrost dochodów.
- Spełnienie wymogów regulacyjnych – wielu producentów musi spełniać regulacje branżowe bezpieczeństwa, jakości, dystrybucji czy kwalifikacji pracowników. Aby sprostać tym wymaganiom, firmy muszą mieć lepszy dostęp do danych o swoich produktach i procesach. Pomagają w tym liczne narzędzia cyfrowe.
Etapy realizacji transformacji cyfrowej.
Udana transformacja cyfrowa rozpoczyna się od określenia celu końcowego i gruntownego przemyślenia efektów, które chcemy osiągnąć w organizacji. Następnym krokiem jest określenie technologii i systemów, które posłużą jako środek do celu. Główne hasła, które określają problematykę transformacji cyfrowej, to sztuczna inteligencja, technologie chmurowe lub blockchain. Zagadnienie uwzględnia szereg elementy: liderów, którzy inicjują i napędzają transformację, planowanie inwestycyjne i finansowe, kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) do pomiaru zwrotu z inwestycji (ROI), narzędzia i procesy, które będą wspierać transformację, zasoby wewnętrzne i ekspertów zewnętrznych oraz wpływ transformacji na klientów i pracowników.
Procesy uwzględniane w transformacji cyfrowej.
Do najważniejszych procesów obejmujących transformację cyfrową należą:
- sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe (analiza danych),
- technologie mobilne (platformy e-commerce, aplikacje skierowane do klientów i aplikacje wewnętrzne zwiększające produktywność),
- rozszerzona i wirtualna rzeczywistość i robotyka (aby zapewnić wydajność operacyjną),
- technologie chmurowe (przetwarzanie i przechowywanie danych w chmurze),
- Internet rzeczy (inteligentne urządzenia i czujniki, automatycznie łączące się z Internetem, aby zbierać dane).
Należy pamiętać, że transformacja jest procesem ciągłym. Opracowanie strategii cyfrowej porządkuje dostępne narzędzia i wyznacza nowe standardy działania oraz modele biznesowe Po opracowaniu strategii i zmodernizowaniu istniejących elementów, trzeba określić kolejny cel biznesowy. Technologia jest ważnym elementem oraz narzędziem rozwoju przedsiębiorstwa, jednak bez refleksji i analizy, w jaki sposób nowe rozwiązania wpłyną na biznes, nie nastąpi cyfrowa ewolucja
Wdrożenie systemu ERP jako transformacja cyfrowa.
Transformację cyfrową rozumie się również jako integrację procesów biznesowych i technologicznych. Takie podejście przynosi organizacjom mierzalne korzyści. Wdrażanie projektów transformacyjnych wpływa na szybkie i efektywne planowanie oraz zarządzanie produkcją. Udana cyfrowa transformacja w firmie jest możliwa dzięki skupieniu się w pierwszej kolejności na zautomatyzowaniu produkcji oraz wdrożeniu i optymalnym wykorzystaniu systemów ERP.
W wypadku cyfryzacji produkcji duże znaczenie ma zastosowanie systemów ERP, z funkcjonalnościami przeznaczonymi dla branży i zintegrowanymi z technologiami przemysłu przyszłości. Wdrożenie strategii pozwala na doprecyzowanie narzędzi niezbędnych do połączenia różnych obszarów produkcji oraz gromadzenia danych.
Pamiętajmy, że idealna strategia transformacji cyfrowej nie istnieje. Nie można wcielić w życie zamkniętego wzorca, który tworzyłby doskonałe projekty tego typu w sposób seryjny. Proces jest elastyczny i za każdym razem dostosowywany do indywidualnych potrzeb firmy, różniący się w zależności od okoliczności i różnie wpływający na wewnętrzne systemy.