O skali potrzeb w zakresie sprzętu i oprogramowania wspierającego procesy projektowo – wytwórcze w przedsiębiorstwach produkcyjnych decydują najczęściej następujące czynniki:
- stopień złożoności i powtarzalności wyrobu pod względem konstrukcyjnym i technologicznym,
- wielkość i typ produkcji,
- kwalifikacje kadry inżynieryjno-technicznej,
- poziom techniczno-organizacyjny przedsiębiorstwa,
- wymagany stopień szczegółowości w dokumentowaniu procesu wytwórczego,
- nakłady finansowe.
Technologie informatyczne wykorzystane w systemie MONACO (następca systemu TPP SYSKLASS) ułatwiają pracę dowolnemu klientowi aplikacji przy użyciu usług sieci Web Serwis w standardzie XML (Message Queue, BizTalk, SAP Exchange) i przynoszą firmie wiele korzyści, jak np.:
- zdecydowane skrócenie wszystkich etapów Technicznego Przygotowania Produkcji;
- radykalne zwiększenie elastyczności TPP przy operatywnym zarządzaniu zamówieniami;
- unifikację asortymentu produkcyjnego oraz oprzyrządowania i narzędzi specjalnych;
- znaczną redukcję czynności rutynowych, zwłaszcza przy tworzeniu zestawień materiałowych, norm zużycia materiałów, specyfikacji zleceń itd.;
- łatwiejsze zarządzanie stanami magazynowymi wyrobów, półwyrobów oraz surowców;
- wydajniejsze analizy funkcjonowania przedsiębiorstwa we wszystkich aspektach działalności;
- znaczącą redukcję zapotrzebowania na papierową formę dokumentacji
- telepraca, zdalny dostęp do zasobów przedsiębiorstwa w dowolnych konfiguracjach uczestników procesów.
Zdecydowane skrócenie etapów Technicznego Przygotowania Produkcji;
Dynamiczny rozwój narzędzi informatycznych oraz Internetu zrewolucjonizował sposób, w jaki użytkownicy komunikują się z aplikacjami wspomagającymi ich pracę. Nowoczesna platforma TPP MONACO wykorzystuje najnowsze osiągniecia w tej dziedzinie. Zastosowanie języka XML całkowicie zmienia procesy tworzenia i użytkowania oprogramowania, usługi Web Serwisów upraszczają dostosowywanie, przekształcanie i wymianę danych pomiędzy aplikacjami, przyśpieszają mechanizmy wystawiania dokumentów wewnętrznych i magazynowych do systemów ERP. Nowe rozwiązania sprzętowe również dostarczają nowych możliwości komunikowania się pomiędzy użytkownikami aplikacji klienckich zainstalowanych na różnych urządzeniach np.: pulpity dotykowe, mobilne kolektory danych, komputery sterujące obrabiarkami itp.
Obsługa różnych platform sprzętowych i programowych;
Funkcjonalność TPP MONACO w środowisku Web ERP dostarcza nową jakość, najbardziej „czasochłonne” operacje związane z użytkowaniem systemu (uruchomienie aplikacji, wykonanie odpowiednich operacji, zwolnienie zasobów systemu) są realizowane po stronie serwera. Ponieważ Web ERP ujednolica systemy ERP i umożliwia komunikację z nimi poprzez Web Serwis, nie trzeba tworzyć osobnych aplikacji klienckich dla różnych systemów ERP, można korzystać z wielu języków programowania, a programiści nie muszą poznawać API różnych systemów zarządzania. Automatyzacja procesów w systemie MONACO poprzez wprowadzenie nowych rozwiązań technologii informatycznych przyśpiesza proces tworzenia i obiegu dokumentów zgodnie z zatwierdzonymi procedurami.
Optymalizacja obciążenia zasobów
Ponieważ Web Serwisy są technologią sieciową (komunikacja poprzez protokół HTTP), możliwe jest korzystanie z różnych platform sprzętowych i programowych. Szczególnie „przyjazne środowisko” Web Serwisy tworzą dla aplikacji mobilnych, na których niemożliwe jest zainstalowanie systemów ERP lub API do systemów wspomagania zarządzania. Wspólna baza danych obsługiwana przez Web Serwisy staje się wydajniejsza i łatwiejsza w użytkowaniu. Fakt zainstalowania systemu tylko na serwerze i udostepnienia jego funkcjonalności poprzez Internet Information Services (ISS) klientom systemu zmniejsza zapotrzebowanie na liczbę licencji systemu ERP. Aplikacje klienckie umożliwiające wystawianie dokumentów do systemu ERP są znacznie tańsze, ponadto licencja systemu ERP jest pobierana tylko na czas wystawiania dokumentu (zamówienia, rejestracji zdarzenia), który z zasady trwa kilka sekund, co jest rozwiązaniem niezwykle ekonomicznym.
Elastyczne planowanie potrzeb materiałowych i zdolności produkcyjnych;
Na bazie danych z technologii (TPP), prognoz sprzedaży, zamówień od klientów oraz aktualnych stanów magazynowych jest możliwe definiowanie harmonogramów obciążeń stanowisk i ludzi, organizowania zapotrzebowania na narzędzia i materiały do planowanej produkcji w określonym horyzoncie czasowym. Integracja modułów funkcjonalnych w ramach systemu ERP pozwala kontrolować wiele czynników mających wpływ na podjęcie decyzji o przystąpieniu do produkcji. Przykładowo oszacowanie, kiedy mogą wystąpić ewentualne niedobory materiałów, jakie zasoby mogą być zamiennikami, czy jakie są możliwości kooperacyjne współpracujących firm jest o wiele łatwiejsze i pewniejsze, jeśli dysponuje się dostępem do informacji zgromadzonych w różnych bazach danych poprzez odpowiednio skonfigurowane narzędzie informatyczne. System MONACO w zakresie sterowania produkcją stanowi bazę wiedzy o aktualnym stanie realizowanych zleceń produkcyjnych i obciążenia zasobów. Umożliwia porównanie wartości planowanych z rzeczywistymi, przeprowadzenie symulacji metodą „w przód’ i ”w tył” pozwala sprawdzić wiele czynników, zanim podejmiemy decyzję o przystąpieniu do produkcji. Funkcjonalność operacji alternatywnych, umożliwia obsługę procesu kooperacji wraz z możliwością prowadzenia magazynów kooperanta. Dzięki temu użytkownik ma pełną kontrolę nad powierzonym do kooperacji materiałem. Kooperant może meldować zakończenie zleconych zadań bezpośrednio w module, poprzez zdalny pulpit.
Łatwa analiza kosztów wytworzenia;
Oprogramowanie MONACO to aplikacja biznesowa wykorzystująca nowoczesną platformę bazodanową MS SQL Server 2008-2014. Dzięki temu powstały zupełnie nowe możliwości analizy kosztów wytworzenia dla nowo projektowanych wyrobów. System MONACO pozwala na kompleksowe opracowanie i przeanalizowanie nowych wyrobów w rozproszonym środowisku użytkowników (również telepraca w kontekście dostępnych zdolności produkcyjnych i możliwości technologicznych). Z kolei właściwości środowiska bazodanowego MS SQL Server 2008-2014 i systemu MONACO pozwalają na nowatorskie podejście do zagadnień controllingowych z wykorzystaniem serwera OLAP w sferze produkcyjnej. Ogromne ilości danych zgromadzonych przez różnych użytkowników systemu w różnych obszarach funkcjonalnych mogą być analizowane w niespotykany dotychczas sposób za pomocą specjalnie do tego celu przygotowanych kostek analitycznych. Usługi wchodzące w skład systemu SQL Server 2008-2014 Integration Services udostępniające funkcje niezbędne do wydajnego projektowania aplikacji umożliwiają skuteczną integrację danych. Zintegrowane środowisko nowej platformy bazodanowej upraszcza monitorowanie i dostosowywanie wszystkich baz danych i powiązanych serwerów oraz zarządzanie nimi w ramach całego przedsiębiorstwa.
Wydajne sterowanie produkcją;
System MONACO w zakresie sterowania produkcją stanowi bazę wiedzy o aktualnym stanie realizowanych zleceń produkcyjnych i obciążenia zasobów. Dzieje się tak dzięki umiejętnemu wykorzystaniu różnego typu urządzeń komunikujących się z systemem za pomocą technologii Web Serwisów. Przykładowo, rejestracja stanu realizacji zleceń produkcyjnych przy pomocy aplikacji komunikującej się z systemem macierzystym, zainstalowanej w zależności od potrzeb na:
- stacjonarnej stacji roboczej z czytnikiem kodów kreskowych, przyspieszającym wyszukiwanie odpowiedniej pozycji karty pracy, przewodnika warsztatowego, specyfikacji materiałowej i rejestrację czynności, czasu, rozchodu materiałowego (dokumenty RW i PW);
- mobilnym kolektorze danych, umożliwiającym wyszukiwanie i potwierdzanie wykonania czynności na produkcji jak wyżej bez ograniczeń miejsca wykonania czynności;
- panelu dotykowych (stacjonarny komputer przemysłowy), umożliwiającym dostęp do wszystkich zasobów systemu (wg potrzeb) na stanowisku roboczym – np.: lista kart pracy, rysunki operacyjne, harmonogram obłożenia stanowiska itp.
Urządzenia te znacząco przyspieszają i upraszczają rejestrację czynności, umożliwiają wykonanie na bieżąco zapisów do systemu, a to oznacza dostęp do stanu zaawansowania natychmiast po zarejestrowaniu przez uprawnionych, rozproszonych użytkowników systemu. Rejestracja przestojów w procesie produkcyjnym ułatwia modyfikowanie harmonogramów planowania produkcji, a podczas operacji kontroli jakości pozwala odnotować przyczyny braków (np. awaria stanowiska, wady materiału, błąd pracownika, itp.).